Språkdetektiver på Backaskolan

Idag var vi på Backaskolan (tidigare besök) igen för att hälsa på i en klass som jobbar med ASL (att skriva sig till läsning). Den här gången är vi hos klass 1C där läraren Katarina Norrgård och IKT-pedagogen Ami Andersson hjälper eleverna att läsa och skriva.

I den här klassen jobbar de just nu med att skriva en trollsaga i Word. Några elever är redan färdiga, deras sagor är utskrivna, illustrerade och uppsatta på väggen. Eleverna får också stöd i sitt skrivande av programmet CD-ord, en digital röst som läser upp vad de skrivit. De hör direkt om de skrivit något tokigt och börjar justera stavningen. Programmet läser både enstaka bokstäver, hela ord och hela meningar.
Läs mer om CD-ord här.

Trollsaga med teckning

Katarina har möblerat om klassrummet. Mitt på golvet är en stor matta där eleverna samlas för genomgång av dagens arbete. Bord och stolar är utspridda i klassrummet och olika grupper av elever jobbar med olika saker. En del skriver sina sagor, andra skriver spöktexter och jobbar med typsnitt och färg medan de som är klara jobbar med ett matematikspel. Katarina berättar väldigt intressant om hur hon försöker tänka i nya banor, nya metoder, att utmana vanor och traditioner inom skolan. Eleverna ska få utvärdera den nya möbleringen och avgöra om den ska vara kvar.

Två pojkar sitter och skriver samma text fast på varsin dator. De lyssnar på texten med hjälp av CD-ord, justerar fel och diskuterar hur olika ord ska stavas. Det starkaste intryck man får i klassrummet är just den här kreativiteten, det utforskande arbetssättet och samarbetsförmågan. De tar sig verkligen an språket och jobbar mycket fokuserat för att sätta samman sin saga. Katarina berättar om hur mycket tidigare man kan börja gå in på djupet av en text t.ex. diskutera uppbyggnad och rubriksättning.

Tack Backaskolan för ytterligare ett intressant besök!

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s