Framtidens läromedel

”Det är så enkelt, jag förstår inte hur man kan låta bli det” sa biträdande rektorn Per Sköld från Humfryskolan i Malmö.

För ett par veckor sedan var vi på konferensen Framtidens läromedel i Stockholm.
Konferensen körde tre spår, leda med it, pedagogiken när nya läromedel och datorn flyttar in i klassrummet och digitala läromedel och verktyg.

Det senare spåret tilltalade mest och undertecknad lyssnade bla på Per Sköld Humfryskolan och även på Mats Larsnäs från Smedingeskolan i Kungsbacka.

På Humfryskolan i Malmö (åk 6-9) har man integrerat kreativt skapande i samtliga ämnen. Skolan är en 1-1-skola och arbetar mycket med video, musik, teater, dans, bild och/eller kreativt skrivande. Per visade elevernas TV-inspelning om andra världskriget som eleverna sände på tyska. De sänder även radio, ger ut tidningar m.m. Han gav en väldigt bra översikt över gratis programvaror och tjänster som används i undervisningen.

Eleverna går genom hela produktionsprocessen, research i form att läsa, skriva och se på filmer. De skriver synopsis och gör filmmanus. Sedan filmar man och redigerar för att till slut publicera filmen. Efter arbetet kommer reflektion. Man jobbar på liknande sätt när man gör tidningar eller sänder radio.

Med Jaycut redigerar de film, det går bra att spela in direkt från en webkamera, man kan lägga på effekter och berättarröst. Programmet klarar även av att filma greenscreen. Med hjälp av Bambuser sänder de TV live vilken de bäddar in i en blogg.
För bildredigering finns Paint.net är ett gratis bildredigeringsprogram som installeras på datorn. Med Wix bygger man hemsidor.
Allt till en minimal kostnad.
Fler tips:
Picnik (bild)
Gimp  (bild)
Audacity (ljud)
Moviemaker/iMovie (film)

Mats Larsnäs berättade om Mobilt lärande på Smedingeskolan i Kungsbacka. Man har fler olika projekt på gång som involverar mobiltelefoner. De använder sig dels av MIT AR som är en spelplattform där man bygger upp miljöer som man sedan navigerar i med gps. Vid olika punkter dyker det upp ett matematiskt problem som eleverna ska lösa.  MLE – Mobile Learning är ett nordiskt forskningsprojekt som handlar om utomhusmatematik där man använder gps och handdatorer. Med hjälp av Mobilestudy.org. får man flervalsfrågor på mobilen. Detta använder man sig även av i SO, spanska och engelska.

Mats berättar hur arbetssättet inte bara motiverar eleverna och ger en större variation i undervisningen utan även hur de lättare utvecklar förmågan att lösa problem i grupp.

Utöver detta använder man även Spell´n seek, ett gps-spel i engelska och Geocaching där man letar skatter med gps och kommunicerar via Twitter.
Lyssna på Mats och eleverna.

Advertisements
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, Tips. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s