Frukostklubb nr 4

Morgonens härligt givande frukostklubb handlade om ”ASL” – att skriva sig till läsning. Eftersom det visades en hel del bilder och filmsnuttar av elever så kändes det inte okej att filma, men för er som inte var där, kommer här en kort resumé av vad de tre pedagogerna Ami Andersson, Susanne Dönell och Katarina Norrgård (alla från Backaskolan) pratade om.

”Rätt verktyg till rätt saker”

Ami Andersson

Ami började med att berätta om bakgrunden och anledningen till att de påbörjat arbetet. En inspirationsskälla är Erica Lövgren, (citerad ovan) pedagog från Piteå som själv arbetar enligt metoden och som är ute och föreläser en hel del kring detta. Datorn är ett självklart redskap när det gäller att skriva! Erica i kombination med Arne Trageton (mannen bakom modellen) gjorde att de ville sätta igång.

Susanne Dönell

Susanne visade exempel på elevarbeten och berättade hur de börjat med ”spökskrivande” och hur det sedan utvecklats allt eftersom den språkliga medvetenheten ökat hos eleverna. De började t.ex. reflektera kring mängden spökskrift jämfört med den ”riktiga” texten (som läraren skrivit under), över stor bokstav, över mellanrum mellan orden o.s.v.

Vi fick se härliga exempel och filmer på hur eleverna jobbar tillsammans runt datorn, diskuterar stavning (hur stavas ”attackeras”? Ska det vara två t där kanske?). Pedagogernas känsla är att eleverna reflekterar och diskuterar mer på det här viset innan de ”ger upp” och frågar fröken. De lär av varandra. Ett par pojkar håller på att skriva en hel bok. Den är nu uppe i tio kapitel och innehållet är toppen. De använder uttryck som ”hon föll i gråt” och skriver mycket mer än vad de skulle gjort om de skrivit för hand.

Men hur går det med handstilen då? Istället för att börja enligt tradition med bokstäver i höstas, har de avvaktat och kör istället en intensivgenomgång på några veckor nu under vårterminen. De tycker alla att det har gått alldeles utmärkt. Finmotoriken har så klart övats på andra sätt och nu var eleverna mer redo att jobba med pennan och att forma bokstäver.

Katarina Norrgård

Katarina berättade sen om sitt klassrum och hur hon ser på det som ”den tredje pedagogen” (enligt Reggio Emilia pedagogik). Klassrummet ska vara inbjudande, trevligt och ett lustfyllt ställe att arbeta på. Behöver t.ex. alla elever ha en bestämd och egen plats? Kan man inte möblera på annat sätt och låta dem sitta där de vill sitta för att utföra sina olika uppgifter? Så resonerade Katarina och har därför möblerat om sitt klassrum, tagit bort bänkar, lagt in en stor matta m.m.

Det här var en kort summering av en mycket inspirerande morgon. Vill du läsa mer om hur de arbetar på Backaskolan så har vi skrivit om deras arbete i tidigare inlägg här på bloggen, eftersom vi har varit på studiebesök där.
Besök dec 2010
Besök feb 2011

Nästa Frukostklubb den 27/5 är den sista för terminen och då blir det överraskning! (Men det kommer lite mer hintar om vad det kommer handla om… ;)

Trevlig helg och Glad Påsk!

Advertisements

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Fortbildning, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s