Film i åk 3-5 på Tunaskolan

Idag har vi gjort ett studiebesök på Tunskolan för att se hur eleverna jobbar med film. De har redan jobbat en vecka och filmerna ska vara klara idag kl. 14.00. Alla jobbar koncentrerat inför deadlinen.

Olika grupper har valt olika teman, en av grupperna gör en agentfilm, en annan  gör piratfilm. De har använt sig av olika tekniker, vanlig spelfilm och stop-motion. Effekten green-screen (när man filmar framför en grön duk för att sedan byta ut bakgrunden) gör att eleverna kan förflyttas till Paris och andra platser i världen. Anders och Hannes
finns hela tiden som stöd och hjälp i klassrummet. Eleverna har skrivit
manus och gjort storyboard, sedan redigeras filmerna i iMove.
 
Man ser att en hel del tid har lagts på att samla rekvisita och bygga upp miljöer inför tagningarna. Anders berättar att de delat upp arbetet mellan sig, det är viktigt att alla i en grupp är delaktiga och bidrar i skapandet av filmen. Det har fallit sig naturligt att dela upp arbetet efter deras olika intresseområden.

I källaren har de inrett ett Green Screen rum, många tagningar har också skett i skolans närområde eller så har man byggt upp olika miljöer till Stop Motion med hjälp av papper,
bakgrunder och silkespapper. Programmet man hanvänder heter FrameByFrame.

Tekniken har fungerat väldigt bra, Hannes berättar att han haft en genomgång med eleverna. Programmet är så pass intuitivt att eleverna har lätt kunnat komma igång att jobba med innehållet och slippa krångla med teknik. De hittar snabbt nya funktioner och testar allting.

Hannes har också visat eleverna var de hittar gratis musik och bilder eller webbplatser som har material som licensieras under Creative Commons. Hannes bloggar själv om film i skolan och tipsar oss om Anneliessenaste som är en blogg med många film- och bildresurser.

Tack Tunaskolan och tack Hannes och Anders med elever för att vi fick komma och uppleva denna otroligt kreativa miljö.

Advertisements
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund, Tips. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s