Uppstart i en 1-1 klass

Nu har terminen rasslat igång och med den idel utmaningar. För vår del på IKT-samordningen innebär det bl.a. dagar med intensivt arbete för att få våra olika system att fungera. Inte den lättaste utmaningen alltid, men med varje problem som löses lär vi oss något nytt. Skam den som ger sig!

Idag lämnade jag (Johanna) tillfälligt kaoset på kontoret och var istället med i skolvardagen, i klassrummet tillsammans med en 7:a på Svaneskolan. Visserligen var det inte riktigt vardag. Dagen var helt schemabruten och 7:orna, som fått sina datorer (varsin enligt 1-1 satsningen på skolan) förra veckan hade en heldag labbande och lärande. Det är andra årskullen på skolan som får varsin dator och erfarenheter från förra året visade ett behov av att ha någon form av strukturerad första genomgång av några av funktionerna i datorn.

Planeringen av dagen började i våras. Cecilia Leide, IKT-pedagog på skolan, och jag satte oss och diskuterade lite hur, när, vad och varför. Vi tog hjälp av andra som varit igång, kikade på Tunaskolans SIKTA-upplägg (Skolans IKT arbete) m.m. Utkast och förslag gjordes, uppgifter och manualer skapades. Allting i its learning. Förslaget presenterades för övriga lärare på skolan och det bestämdes att en dag i början av terminen skulle schemabrytas för att ägnas åt att påbörja arbetet.

Och den dagen var alltså idag! För min del en höjdardag. Det var dels härligt att få stå i klassrummet igen och dels intressant och nyttigt att höra och se elevernas reaktioner och arbete. Problem med inloggningar, lösenord som inte fungerar och att reda ut det snurriga kring olika konton var en del av arbetet, men förvånansvärt lite. En projektor som inte gick igång omedelbums gjorde att eleverna fick sätta igång mycket på egen hand, vilket fungerade hur bra som helst.

Jag är imponerad. Imponerad av eleverna. De klickade runt, testade och provade. Följde skiftliga instruktioner och gjorde inlämningar. Skapade mappar, sparade filer, lärde sig olika program och att synka sin mail. Lite facebook:ande varvat med att skriva en reseberättelse, lite pauser varvat med arbete. De hjälptes åt och förklarade för varandra. Ja, jag tycker att dagen flöt på fint. Nu återstår att se hur arbetet går vidare, om den här sortens start hjälpte på vägen.

Lycka till Svaneskolan och tack till Cecilia Leide för att jag fick vara delaktig och till Eva Parry och Ann-Sofie Pettersson som tillsammans med mig tog hand om den ena 7:an.

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Digitala verktyg, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Uppstart i en 1-1 klass

  1. Verkligheten skriver:

    Har dom stackarna fått MacBooks? :(

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s