Kreativ programmering på Hagalundsskolan

På Hagalundskolan i Dalby lär sig fyrorna att programmera och utveckla spel. De använder ett gratis programmeringsverktyg som heter Kodu. Kodu bygger på ett programmeringsspråk som är helt visuellt, man behöver alltså inte kunna skriva programmeringskod. Eleverna bygger upp en 3D miljö, väljer färger och spelfigurer. De planerar och programmerar olika spelfigurers beteende, handlingar och villkor. Man kan göra racing-, äventyrs- och strategispel i Kodu. Läs mer om Kodu här.

 När vi besöker klassen är det tredje lektionen i programmering. Fritidspedagog Roger Wiktorsson inleder lektionen med att gå genom olika exempel på programmeringsikoner och deras funktioner. Eleverna får svara på vad som kommer att hända i spelet med hjälp av programmeringsikonerna.

Roger går också genom vad spelet ska innehålla, två spelare som kan styras av användare, varje spelare ska ha en funktion kopplad till en tangent, det ska finnas med ett tävlingsmoment, en estetiskt tilltalande miljö och en lagom stor värld. De ska också hjälpa varandra att lösa problem och svårigheter.
Elever vid datorEleverna visar gärna upp vad de gjort och vi får ta del av den ena fantasifulla 3D-världen efter den andra. Spelfigurerna styr man med piltangenter, tangenten z kan få en spelfigur att hoppa och en tydlig speltanke är utvecklad. Figurerna flyger genom skogar, sjöar och berg i jakten på äpplen. Samtidigt gäller det att komma undan attacker från andra figurer.

Eleverna är väldigt involverade i att lösa olika problem tillsammans, testa varandras spel och hitta nya lösningar. Kreativiteten sjuder i klassrummet! Roger berättar för oss om hur de inte bara tränar samarbete och problemlösning utan även logiskt tänkande och engelska. Det är uppenbart att det även är ett verktyg för berättande.

Tack Roger och klass 4 för att vi fick ta del av ert inspirerande arbete!

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund, Tips. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s