SETT: Daniel Barker om hur han flippade!

Efter att ha lyssnat på Daniel Barker, gymnasielärare i matematik och fysik på Norra Real i Stockholm, vill jag bara säga: fram för fler flippade lärare! Det som Daniel beskrev känns så bra, så rätt. Givetvis inget allena rådande men oj, vad klockrent det känns!

Daniel pratade om hur han efter dryga tio år som lärare gjort en tankekullerbytta – tänkt om kring sin undervisning, eftersom han märkt att trots ökad erfarenhet så ökade inte elevernas kunskap och motivation, vilket ju kanske borde vara fallet. Han berättade om hur han därför gått från att köra klassiska genomgångar på lektionerna till att låta eleverna ta genomgången hemma och arbetet i skolan istället. Det han beskrev var ett arbetssätt som brukar kallas för ”flipped classroom”. Som lärare blir man mycket mer av en handledare i klassrummet med tid att möta eleverna, svara på frågor och guida dem när de arbetar istället för att ägna stor del av lektionstiden åt att hålla genomgångar.

Det Daniel gör är att filma olika arbetsmoment för att sen lägga ut dem på nätet, öppet för alla. Filmerna är cirka 10 minuter långa (att jämföra med genomgångar i klassrummet som kunde vara på 50 minuter) och eleverna kan titta på dem i lugn och ro, flera gånger, när de vill, både i förberedande syfte och som repetition. När det sedan är dags för arbete, så sker det i klassrummet med Daniel som handledare och hjälp.

Så som Daniel beskriver det blir resultatet ett mer aktivt klassrum med elever som inte kan mindre i området än tidigare elever som arbetat enligt hans ”gamla sätt”, snarare tvärtom. Han menar att eleverna i princip ägnar mindre tid åt ämnet, men kan mer (eller lika mycket). Han har haft studenter från universitetet engagerade och de har bl.a. ställt frågor till eleverna och fått svar som visar att de uppskattar möjligheten att kunna titta på filmerna tills de förstår, att det blir lättare att jobba, att det inte blir så mycket läxor hemma, att de får tid till annat.

En annan fördel (eller nackdel beroende på hur man ser det ;) är att även föräldrar kan titta på filmerna och därmed hjälpa sina barn på ett annat sätt och få förståelse för vad undervisningen handlar om.

Finns det några nackdelar då? Tja, Daniel säger själv att han arbetar mer nu än tidigare. Han behöver dels göra filmerna (som han filmar med en iPhone uppsatt på ett stativ) plus planera för lektioner där det helt plötsligt frigjorts tid. Det är inte helt enkelt att få bra kvalitet på filmerna, men han tycker att det är bättre att filma så att händerna syns och kan styra vad det är eleverna ska fokusera på än att göra skärminspelningar.

Vad händer om eleverna inte tittat på filmen hemma? Då får de ägna tio minuter på lektionen åt att titta på den. Vad händer om eleverna bara tittar en minut eller två på filmen? Då har de kanske redan förstått vad det handlar om och kan arbeta vidare (tänk då, säger Daniel, att dessa elever som greppat vad det handlar om efter två minuter, tidigare satt och lyssnade på mig i 50…)

Ytterligare reflektioner Daniel gjort är att metoden fungerar bättre i matematik än fysik, att han har bättre koll nu på vad eleverna kan och vet eftersom han har mer tid med varje elev i klassrummet, mer tid att bygga relationer och det blir också färre konflikter.

Som ni kanske anar är jag ganska såld på det här och hoppas att fler lärare vågar flippa! Självklart fungerar det inte i alla sammanhang och självklart finns det vinster med inspirerande föreläsningar. Det ena utesluter inte det andra!

Våga testa! Och hör gärna av er till oss om hur det går (vi vet ju att flera redan flippar lite ;)

Mer om Daniel Barker hittar du här:
Blogg
Hemsida med filmer och lektionsupplägg
YouTube kanal

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SETT: Daniel Barker om hur han flippade!

  1. Karin Brånebäck skriver:

    Jag är lite avundsjuk på att du fick åka till SETT. Är man ”vanlig” lärare får man alltför sällan vara med om sån inspiration. Kul att läsa din blogg i alla fall. :)
    Jag har skapat en grupp på Facebook som heter Flippa klassrummet. Kika gärna in på den.

    • Johanna skriver:

      Hej Karin,
      Tack för kommentar och tips om fb-grupp! Roligt att bloggen uppskattas – försöker förmedla lite av vad vi ser och hör :) Håller helt och fullt med dig – fler lärare borde få möjlighet att åka och bli inspirerade!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s