SETT: skola i eSamhället – släpp fångarna loss!

Lennart Jonasson, chef för Center för eSamhället på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), med en bakgrund från bl.a. Nacka, gav under sin intressanta föreläsning en bild av hur skolan sett ut, ser ut och behöver se ut. Han berättade både om arbetet på Center för eSamhället, där skolan är en viktig del och om hur skolan påverkats (bör påverkas…) av den digitala revolutionen.

Det Lennart menar är att skolan i mångt och mycket fortfarande är anpassat efter industrisamhället. Det är den skolan vår generation har gått i. Den industriella logiken finns kvar i skolan idag, där eleven är ”råvaran” som ska behandlas på samma sätt enligt bestämda regler och rutiner för att sedan fungera i ett industrisamhälle. Den här logiken behöver och börjar på allt fler ställen att luckras upp. Lennart visade på att vi, i det postindustriella samhället, fortfarande visserligen behöver baskunskaper, men vi behöver också vara bättre än förr på att förstå, problematisera, utveckla, sovra, kritiskt granska i kunskaps- och informationskaoset. I dag behöver vi ha en social kapacitet, vi behöver fungera i ett öppet demokratiskt samhälle i en arbetsgemenskap på ett annat sätt än tidigare.

Skolans viktigaste uppgifter blir då att ”lära att lära”, att skapa system för livslångt lärande – ett ständigt lärande, kompetensutveckling oberoende av tid och framför allt att se och möta olika begåvningar, särbegåvningar och funktionsnedsättningar. Lennart lyser upp när han berättar om hur han under sin tid i Nacka mötte en förskolepedagog som verkligen tog till vara på det lilla barnets vetgirighet och nyfikenhet, som utgick från att barn kan! Hon tog bl.a. för givet att barnen själva skulle lära sig byta blöja ;).

Lennarts uppmaning:  Sätt oss inte i ramar – släpp fångarna loss! Tro på förmågorna!

När det gäller SKL:s arbete menar Lennart att eSamhället idag är ojämnt fördelat och därför behövs samarbete där SKL kan bidra på olika sätt. För varför ska var och en jobba själv? Många kommuner är för små för att greja rubbet med allt från hård infrastruktur till mjuk till verksamhet och tjänster/etjänster av alla de slag. När det gäller skola i eSamhället så har SKL just rekryterat en ny chef för området som kommer fortsätta arbetet dels med de pågående projekt som finns och med att samordna andra frågor som rör skolan. Några av de projekt som SKL är delaktig i just nu är:

  • Att sätta it i skolan på agendan
  • Unos Uno – forskningsprojekt som studerar skolor som infört 1-1
  • SIS – att ta fram standarder för att underlätta
  • Skolfederation – teknisk gemenskap för att ta ner digitala verktyg
  • Diverse konferenser och utbildningar (Framtidens Lärande, webbinars m.m.)

En liten detalj (?) i sammanhanget, säger Lennart framåt slutet av föreläsningen, är att ingen egentligen har definierat begreppet Skola. Lite intressant att fundera på…

Läs mer om SKL och Center för eSamhället på deras hemsida:

SKL – Center för eSamhället
SKL – Skola i eSamhället
SKL – skola och förskola (inte bara IT…)

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s