SETT: att fästa upp floskler!

Martin Fernström och Josef Sahlin intar scen som två studsande, glada skolpojkar och pratar floskler. Massor med skolfloskler. Som t.ex. att ”alla vill känna sig sedda, omtyckta och betydelsefulla” och ”alla vill få en chans att lyckas”.

Det de gör under föreläsningen, med både humor och entusiasm, är att beta av den ena flosklen efter den andra genom att visa hur de med olika arbetsmetoder faktiskt lyckas komma närmare målen. Hur de ser att arbetet skapar mening och progression. För, som någon av dem säger, floskler blir och är ju bra när man lyckas fästa upp dem på något.

Sahlin och Fernström är båda lärare på Årstaskolan i Stockholm och har för närvarande varsin 3:a. De har bloggar, hemsidor, kör iPadprojekt, de filmar och fotograferar. De arbetar digitalt i det mesta som de gör, men är också väldigt tydliga med att de gör allt det där ”vanliga” också. De bakar och bygger precis som de flesta lärare gör med sina 3:or. Eleverna har gjort ”riktiga” dockor att använda för att göra dialoger, filma, fotografera osv.

Istället för mattebok har de skapat en site: mattenauterna.se där de och eleverna kan labba med processandet i matematik.

Istället för bokrecensioner på papper arbetar de med blogg och filmredovisningar. De har bjudit in bokillustratörer till bloggen att skriva inlägg – så enkelt, så tidseffektivt att skapa dialog och kommunikation. De ser hur skrivandet blir meningsfullt för fler elever.

De säger att de inte har läxor, för deras elever har inte tid. De säger att nätet ger möjlighet att lyfta upp kvaliteter i allt, hos alla – även korta böcker och texter har ju sina finesser! De menar att eleverna ändå vet vem som hoppar högst, skriver längst, stavar bäst, räknar snabbast – så var inte rädda att öppna upp för det skapar möjligheter att synliggöra olika kvaliteter istället. Ger flera elever chans att glänsa.

De jobbar med enkel formativ bedömning enligt ”two stars and a wish” – ge två beröm och sen en önskan.

Yep, de gör en hel del de där två! Deras inställning och föreläsning visar, om något, att det ena inte utesluter det andra! Pennan försvinner inte för att datorn eller läsplattan äntrat scenen. Och det kreativa skapandet i samspel med andra försvinner definitivt inte. Tvärtom!

Klicka runt på deras olika ställen på nätet och hitta inspiration.

Martin Fernström
Flygelbarn (klassblogg)
Martins egen sida (här finns deras presentation från SETT)

Josef Sahlin
Tegelbobarn (klassblogg)
Josefs egen sida

Mattenauterna.se

Advertisements

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s