SETT: Om en-till-en är svaret, vad är då frågan?

Intressant rubrik på en intressant föreläsning!

Håkan Fleischer är doktorand i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping. Hans avhandlingsprojekt handlar om en-till-en. På SETT fick vi höra Håkan presentera sin forskningsöversikt över en-till-en, What is our current understanding of one-to-one computer projects: A systematic narrative research review. Översikten omfattar rapporter från 2005 till 2010.

Det finns mycket skrivet om en-till-en, det finns mycket positivt skrivet om en-till-en, alla är glada! Halleluja! :)
Så inledde Håkan Fleischer på SETT. Lite provokativt? Kanske :)

Vad säger då forskningen?
Ur ett elevperspektiv talar forskningen om hur eleverna använder datorerna och hur mycket. De använder datorerna till att utforska, kommunicera, sortera information och till att uttrycka sig via olika medier. Med en-till-en ökar motivationen, eleverna blir mer autonoma då lärandet blir mer plats- och tidsoberoende och lärandetillfällena blir fler. Lärandet sker just-in-time, d.v.s. finns tillgängligt just när vi behöver det. Däremot finns det inte mycket som talar för att betygen blir bättre.

Att motivationen och entusiasmen ökar hos eleverna är väldigt bra, men det kanske den också hade gjort om de hade fått varsin ponny:). Denna reflektion gav upphov till många skratt.

Forskningen visar också att lärarna inte är riktigt lika positiva som eleverna. Lärare oroar sig över är hur en-till-en ska påverka jobbet och hur de ska kunna hantera det. De tänker väldigt lite över vad eleverna behöver i framtiden. Detta är viktigt att uppmärksamma då det i första hand är lärarna som driver utvecklingen framåt!

Vad talar forskningen inte om?
Jo, den talar inte så mycket om de mjuka delarna som kommunikationen i klassrummet, stress, psykosociala och fysiska arbetsmiljön m.m. De problem som tas upp skulle kunna lösas hyfsat lätt som t.ex. problem med nätverk och laddare. Forskningen är misstänkt positiv och kan liknas vid en väckelserörelse. Varför? Är man rädd för negativa resultat?

Det viktigt att man har ett tydligt mål och syfte när man startar upp en-till-en. Skolorna drabbas ofta av en slags teknikiver och fokus handlar ofta om mötet mellan eleven och tekniken. Men det viktigaste är mötet mellan elev och lärare. Det kommer det alltid att vara. En-till-en måste få handla om att skapa fler kvalitativa möten mellan lärare, elev och ämne.

Utifrån forskningen har Håkan tagit fram sju punkter att tänka på vid införandet av
en-till-en.
1. All teknik måste fungera.
2. Källkritiskt träningsprogram för elever långt innan en-till-en startar.
3. Involvera skolbiblioteket.
4. Involvera föräldrar.
5. Låt lärarna lära sig om motivationens tre grundpelare: autonomi, bemästrande och meningsfulla handlingar.
6. Fortbilda lärare.
7. Ta lärarnas oro och frågor på allvar och skapa trygghet.

Läs mer om punkterna på Håkans blogg. En bra blogg som är värd att följa!
Presentationen från SETT

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Utbyte och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s