Framtidens lärande

Hepp, då har man varit på ytterligare en konferens med fokus IT i skolan. Den här gången Framtidens Lärande i Nacka, en ”veteran” i sammanhanget och med lite annat upplägg än mer traditionella konferenser och mässor.

Med annat upplägg menar jag att det här finns gott om tid och miljöer för nätverkande. En stor del av konferensen bygger på just det: möten och samtal. Det ska finnas tid att mingla. Tid att prata. Mellan dessa möten lyssnar man dels på ”storföreläsningar” och dels på de seminarier man bokat i förhand.

I år var fokus mer koncentrerat kring eleven än tidigare. Man hade anordnat något som kallades Studio Ung Agenda, där ett femtiotal elever, bl.a. från Spyken, var med på workshops, paneldebatter och diskussioner kring den framtida skolan. Elever från YBC (gymnasieskola i Nacka) skrev blogginlägg under konferensen om det de såg och hörde och elever från Mediegymnasiet sände delar av konferensen live.

Kring hela konferensen var det ett sorl och brus på nätet av allt från twitterflöden (#framlar), TodaysMeet, bloggar och webbsändningar – googla Framtidens Lärande så får du gott om resultat!

Apropå att googla, så var jag på ett seminarium om just det. Filippa Mannerheim, lärare och journalist, berättade om hur man ”samtalsgooglar och wikipediavågar” med sina elever. När Google dominerar hela sökprocessen – hur undervisar vi då i sökstrategier? För att kunna söka och googla krävs språklig kreativitet, säger Filippa och ger bl.a. följande tips:

  • Samtalsgoogla tillsammans – sätt dig bak i klassrummet som lärare och låt eleverna sköta klickandet. Diskutera hela tiden sökord, sökfrågor, vad det är vi letar efter, hjälp till att vidga frågeställningen. Låt det bli ett laborativt arbetssätt
  • Prata om Google som företag och sökmotor. Hur fungerar det egentligen?
  • Vid sökning, utgå från frågan: VAR i samhället finns kunskapen jag är ute efter?

När det gäller Wikipedia tycker Filippa att det är ett riktigt guldkorn för en svensklärare. Ett guldkorn som får ta mycket stryk från lärarhåll. Hon visar hur man kan arbeta, studera text och sätt att skriva, fundera över innehåll och relevans.

Mer om Filippa hittar du här:
Skrivateljen
Dagens skola

Mer ”nätbrus” från konferensen finns t.ex. här:
DIU – Framtidens Lärande
Omvärldsbloggen
Bambusersändningar av Lena Gällhagen (skolutvecklare i Nacka)

Och mer om mina intryck från dagarna kommer i ett par inlägg till. Jag lyssnade bl.a. på den helt fenomenala Anna Enstam – elev i år 9 som berättade om vad som hände när de fick datorer i skolan.

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Tips, Utbyte och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s