Framtidens Lärande – mer brus!

Nu finns flera av de filmade föreläsningarna från Framtidens Lärande på deras site: Framtidens Lärande. Kika t.ex. på ”Gulan” (Jan Gulliksen, professor KTH) och hur han demonstrerar IT-support med hjälp av en kavaj och säger att inspiration är det viktigaste att ta vara på, eller lyssna på elever från bl.a. Spyken när de presenterar vad de diskuterat i Studio Ung Agenda. Hur de ser på skolan och framtiden. Vad de tycker behövs. Hör hur panelen bemöter deras presentationer.

Anna Enstam – elev på en 1-1 skola
På torsdagsmorgonen var jag på ett frukostseminarium arrangerat av Atea och det var då jag lyssnade på fenomenala Anna Enstam. Fenomenal för att hon, som elev i år 9, helt coolt gör en pedagogisk och tydlig presentation av hur det är att vara elev i en 1-1 skola, vad som hände när de fick datorer. Hon pekar och visar, rör sig på scenen hur hemvant som helst, får publiken att lyssna och bemöter frågor lugnt och klokt. Det hon visar är hur skolarbetet gick från att vara papper, papper, papper till ett arbete där datorn blivit ett kraftfullt hjälpmedel. Hon pratar om året då de fick datorerna och beskriver det som att det var mycket nytt och hur de sen landar i att använda datorn mer och mer genomtänkt. Genom att använda OneNote har hon koll på sina anteckningar, hon kommunicerar med läraren kring frågor och de har också hittat andra sätt att redovisa och arbeta på. Det sistnämnda tar hon upp under frågestunden efteråt, när publiken undrar hur arbetssättet förändrats – om lärarna tänkt till kring sin undervisning. Yep, fenomenalt och som alltid så bra att få höra det här från elevens synvinkel.

Sociala medier i lärandet – mellan hype och möjligheter
Under torsdagen lyssnade jag också på Niclas Ekberg och Andreas Skog, när de, enligt egen utsago, skulle köra lite ”bad cop – good cop” kring sociala medier i lärandet. Andreas är den entusiastiska pedagogen på Mediecenter Västerbotten som hoppar jämfota över möjligheterna som öppnas och Niclas den mer ifrågasättande skeptikern som skrivit en avhandling i ämnet. Fast mitt intryck när jag lämnar rummet är att båda två är kloka, tänkande pedagoger som vet att det här med sociala medier är toppen att använda, men att det finns utmaningar och svårigheter. De pratar om hur lärarrollen förändras – ”från sage on the stage till guide on the side”, att det kan bli otryggt när man inte förstår hur det hänger ihop, var det publicerade hamnar, hur man ska hålla koll på alla kommentarer osv. Och är elever alltid så sugna på att ”blotta sig” och det de producerar egentligen? Samtidigt står vi inför faktum att över 900 miljoner människor har ett gemensamt språk – alla vet vad en statusuppdatering är (900 miljoner = antal användare på facebook). Vilka möjligheter! Vi står också inför faktum att det i Lgr 11 står att ”varje elev som går ut grundskolan ska kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”. Alltså måste vi vara med på tåget! Men, säger Niclas, vi behöver fundera över om vi, i vår teknikoptimism, gör saker i ett visst syfte och med en särskild mening eller bara för att vi helt enkelt kan. Han varnar för att den pedagogiska reflektionen försvinner för snabbt och lätt. Som sagt – kloka snubbar som visade på såväl möjligheter som utmaningar och på vikten av reflektion och diskussion!

Mer om Niclas Ekberg och Andreas Skog finns här:
IT förändrar skolan (Andreas blogg)
Sociala medier i skolan – en gränslös utmaning (artikel/intervju med Niclas Ekberg)
Niclas Ekbergs doktorsavhandling

Deras presentation från Framtidens Lärande finns här:
Sociala medier i skolan – mellan hype och möjligheter

 Det var i stora drag mina intryck från årets upplaga av Framtidens Lärande – en ypperlig konferens för dig som vill ha tid att mötas!

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Tips, Utbyte och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s