Ny på jobbet!

Efter drygt två månader som IKT-samordnare börjar saker och ting falla på plats, fast ny kan man vara länge har jag hört. ”Jag är ny här…” är också ett  ganska skönt uttryck. Det innebär att man har ett fullständigt legitimt skäl att inte kunna allt, och alla är snälla och hjälpsamma.  Jag googlade om att vara ny och hittade en sorts checklista på towork.se  http://www.towork.se/karriarguiden/Trivas-pa-jobbet/Ny-pa-jobbet Den verkar helt OK! Jag har bara tagit rubrikerna och det kursiva är mina egna reflektioner.

Ny på jobbet

Ny arbetsplats, nya rutiner, nya kollegor. Första tiden på ett nytt jobb är full av både utmaningar och nya möjligheter. Det viktigaste är att du är öppen och flexibel och koncentrerar dig på att lära känna dina medarbetare och din nya arbetsplats.

  • Ha en positiv attityd – Det tror jag att jag har. Efter en dryg månad lyckades jag dock sucka en gång. Judit upptäckte det genast och jag kände mig sedd och peppad!
  • Känn av rutinerna – Rutiner? Allt möjligt händer i en salig röra…
  • Klä dig professionellt – Va? Vad är det?
  • Ta anteckningar – check
  • Visa gruppkänsla  – Inga problem… ensam är INTE stark! ”Vi och vårt” är bättre än ”jag och mitt”
  • Lär dig namnen – check
  • Be om hjälp – Jajamensan… fast jag kan själv 
  • Var självgående – Jajamensan… men Judit och Johanna är bra att följa.
  • Lyssna mer än du pratar – Hmmm… det är svårt, riktigt svårt!!! ;-)
  • Vänta med innovationerna – OK då, hinner inte nu ändå. Men sen…
  • Läs på om företaget – Jaja.. har jobbat i kommunen i många år nu.
  • Håll tiderna – check
  • Undvik frånvaro – check
  • Håll dig undan skvallret – Ja tack! Det är ganska lätt för jag har inte upptäckt något.
  • Var social efter kontorstid – Gärna
  • Visa uppskattning – Med så superduktiga kollegor är det faktiskt ganska lätt. Beröm varje dag!
  • Organisera dig – check
  • Prata med chefen – check
  • Nätverka – check

Kommunövergripande perspektiv.

Att byta från lärare för 7-9 i SO, IKT-pedagog och ferietjänst till IKT-samordnare och semestertjänst har varit precis hur kul som helst. Den IKT-pedagogiska delen av jobbet och administration av våra olika system känns hemtamt eftersom det har ingått i min vardag under många år. Att däremot få en tydligare bild av hur det fungerar på kommunnivå är väldigt intressant och har gett en lite djupare förståelse för hur saker och ting hänger ihop.

Den eviga balansgången mellan kommungemensamt och egen frihet att välja ute på skolorna har fått tydligare struktur. Hur balanserar vi hela ”koncernen” Lunds intresse för att alla ska ha en god kvalitet och ekonomi på support och produkter mot de enskilda skolornas intresse och vilja? Vilken teknik främjar skolornas behov? Ytterst är det samma stora pengapåse som ska betala för alla godsakerna. Hur kan stordrift och kostnadseffektivitet möta pedagogerna i deras utvecklingsarbete? Hur ger vi alla elever i ”koncernen” en likvärdig utbildning på IKT-fronten när vi springer åt olika håll? Att springa olika fort är en sak men åt olika håll? Hur knyter vi ihop alla goda intentioner?

Det är inga lätta frågor att svara på men mycket intressant att arbeta med!

/Ingrid

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny på jobbet!

  1. Hanna skriver:

    Kul det är ha dig som kollega och i teamet Ingrid! Inga lätta frågor sist nä men tillsammans hittar vi svar :-) Eller iaf påbörjar diskussionen.

Kommentera

