Guldäpplet om matematik och IT, lite ASL-style

BildIdag, på självaste alla hjärtans dag, hade vi årets första Frukostklubb. Upp i ottan, fixa med frallor, kaffe och teknisk utrustning. Gäsp. Men gäsp med ett leende, för det är verkligen en härlig start på arbetsdagen!

Personalrummet på Spyken var fullt, ljusen tända, mysigt sorl och skratt som vi till slut fick avbryta för att låta Ulrika Ryan, lärare från Byskolan i Södra Sandby äntra scenen för att berätta om hur hon arbetar med matematik och IT med sina elever idag.

Det hela började med att Ulrika var engagerad som projektledare i ett Wallenbergprojekt – ”Matematik för den digitala generationen”. Hon och hennes kollega hade tidigare funderat kring hur de skulle kunna integrera IT i undervisningen mer generellt, men nu blev det tydligt fokus på just matematiken. Ulrika berättar att hon famlade lite och visste först inte hur och vad hon skulle göra, medan hennes kollega glatt tjoade att hon visste precis. Hon skulle prova ASL-metoden i svenska. Det fick Ulrika att börja fundera – för visst skulle delar av ASL vara applicerbart även på matematiken. Även hon vill ju skilja på det motoriska och det matematiska. Varför ska motoriken hämma inlärningen? Hon gillade också ASL-tanken att eleverna arbetar två och två vid datorerna, det skapar diskussion och samtal kring matten.

Så Ulrika började leta runt och insåg snabbt att det inte fanns så mycket material när det gällde just IT och matematik. Hon läste styrdokumenten och fastnade bl.a. för hur hon skulle kunna arbeta med matematik som uttrycksform. Vilka är matematikens uttrycksformer? Ulrika skissar upp det i fyra fönster: 1. verklig/konkret, 2. symboler, 3. språkligt, 4. bild och ger som exempel två skålar med frukt. Det är verkligt, du kan ta på det, göra en bild av det, berätta om det…

Ulrika menar att man kan använda de digitala verktygen bl.a. till att uttrycka matematik, göra bilder och se mönster (t.ex. med GeoGebra, vanligtvis ett verktyg som används med äldre elever). Genom att använda digitala verktyg slipper eleverna hamna i motoriska dilemman, där de kämpar så för att använda linjalen rätt att de inte ser de talmönster som bildas.

Det är tydligt att Ulrika verkligen funderat och verkligen vågat prova och testa sig fram. Hon berättar att hon fick frågor på en artikel hon skrev till Nämnaren, eftersom ansvariga där tyckte att det hon beskrev skulle göras med penna och papper, inte digitalt. Men Ulrika gav sig inte då och inte nu, hon får ju bevis för att motoriken ofta hindrar eleverna från att fokusera på matematiken. Hon menar också att det ofta är effektivare att göra repetitiva uppgifter digitalt, via olika mattespel på nätet. Eleverna tröttnar inte lika fort, utan gör fler övningar under kortare tid än om de använt traditionella läroböcker.

Ja, Ulrikas berättelse denna morgon är verkligen inspirerande. Hon ger tips på olika sidor på nätet och påpekar att det är en djungel och att det tar tid att hitta rätt, men det finns guldkorn här och var. Favoritsidor är bl.a. NLVM  som består av olika applikationer och Academic skill builder.

För något år sen fick Ulrika en iPad och säger att hon gick från att vara lite ovän med den (sidor som fungerade på hennes laptop fungerade ju inte på paddan) till att inse att den var kanon att använda för Kamratfilmning. Att arbeta med kamratfilmning öppnar upp för såväl inlärning som bedömning och dokumentation. Eleverna får öva in det de ska beskriva, sen filma och filma igen tills de är nöjda. Det blir samspel och dialog eleverna emellan. Många vinster. Och enkelt att göra.

Avslutningsvis berättar Ulrika om hur hon arbetat med programmering med hjälp av dels NLVM och dels programmet Scratch. I Lgr11 står det att eleverna ska kunna använda digital teknik för att undersöka problemställningar och de ska också uppleva matematiken i vardagen – programmering är klockren, tycker Ulrika. Så mycket runt om oss i vardagen är programmerat och att programmera själv är ju sätt att undersöka problemställningar. Just Scratch kommer vi få se mera av på vårens sista Frukostklubb, den 23/4.

Som sagt – en härligt inspirerande morgon, fullspäckad med tips på hur man kan arbeta med matematik och IT. Stort tack till Ulrika Ryan, som ju för övrigt vann Guldäpplestipendiet i höstas! Det förstår vi!

Se och hör Ulrika i morgonens sändning här: Frukostklubben 14/2

På nästa Frukostklubb står det Appar på schemat. Appar från förskola till gymnasium! Lundapedagog – anmäl dig i Lu IKT-samordningen i its learning. Vi ses då!

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s