Integrerade paddor!

Igår var jag på studiebesök hos Pia Halberg på Vårfruskolan här i Lund. Pia arbetar i en 2:a och använder sig, sedan dryga året tillbaka,  bl.a. av iPads i undervisningen. Hon använder dem i flera olika ämnen och när jag är på besök är det läs och skriv det handlar om.

Varfru

Varfru2

Varfru3

 

 

 

För mig var det dels härligt att vara ute bland dessa underbara ungar och dels härligt att se den lyckade kombinationen av ”gammalt och nytt”. Att införa teknik innebär inte att det gamla, beprövade försvinner. Att införa teknik är ju både ett komplement och ibland en ersättning för sådant som kanske inte varit så effektivt och bra tidigare. Det jag fick se igår var en koncentrerad grupp elever som på olika sätt jobbade med att läsa och skriva. De gjorde tankekartor för hand kring en berättelse, skrev på sina iPads, rättade texten tillsammans med Pia, skrev igen, rättade själva, klippte ut berättelsen, klistrade in, gjorde illustrationer osv. Någon använde en app för att träna stavning, någon hittade en bra bild på paddan att rita av. Yep, härligt att se hur tekniken integrerats så naturligt i lärmiljön! 

Stort tack för att jag fick komma på besök, Pia!

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s