IT-tempen och SKL:s ramverk för utvärdering och utveckling

Så rätt i tiden. Så spännande. Så konkret. Så enkelt.

Eller enkelt och enkelt… verktyget har som mål att vara enkelt, men arbetet med det har varit och är fortfarande en process. En process att få till såväl tänk som modell. En process med testning, utvärdering, piloter och praktiskt klipp- och klistrajobb. Men en spännande process och ett roligt arbete. Mycket tack vare den enkla anledningen att responsen har varit så positiv hela vägen från början till slut. Eller slut och slut – vi har ju bara precis börjat.

Vad är det jag dillar om? IT-tempen! Ett självskattningsverktyg som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Ett stöd för framför allt rektor att prioritera arbetet med IT i skolan.  En temperaturmätare och katalysator. Nothing more, nothing less.

IT-tempen är en modell som har tagits fram i samarbete mellan Lund och Lidingö. Arbetsgruppen har stött och blött, tvättat och knådat modell och innehåll, verktyg och upplägg. Referensgrupper har varit engagerade (bl.a. en grupp rektorer i Lund) och skolor har pilottestat i båda kommunerna.

I Lund har snart alla grundskolerektorer och en handfull förskolechefer testat verktyget och fått förslag på handlingsplan. På Lidingö är man inne i samma läge med allt fler rektorer som provar verktyget. Så nu kommer den verkliga responsen – håller det hela vägen ut? Är handlingsplanen något att ha? Att plocka ur, att prioritera från?

VerktygetsDelarJust nu är verktyget byggt i excel och word. Jamen tjena, det håller så klart inte i längden. Vi behöver IT-tempen 2.0!

Passande nog får SKL i den här vevan ett uppdrag från regeringen som går ut på att på olika sätt främja digitaliseringen. Ett av sätten är att ta fram ”ett ramverk för utvärdering och utveckling av skolornas digitalisering” – ett enkelt och konkret verktyg som stöd för framför allt rektorerna. En arbetsgrupp, där jag är delaktig, har under hösten tagit fram en konceptuell modell och har som mål att före årsskiftet ha en kravspecifikation på ett webbverktyg klart. Under våren kommer verktyget testas i Västerbottens län och med största sannolikhet även i Lund och på Lidingö, kanske med viss utökning inom Skåne och Stockholmsregionen. För så som det ser ut skulle SKL:s ramverk absolut kunna vara IT-tempen 2.0. Mycket av ramverket bygger innehållsmässigt och konceptuellt på IT-tempen, men nu har ytterligare kunnigt folk varit med och knådat modellen.

Oj, oj – det här är spännande arbete! Fortsättning följer.

It-tempenFilm

Här två ”pilotrektorer” från Lund, Tina Viktor Kiuru från Hagalundskolan och Anette Ohlsson från Idalaskolan som berättar om hur de ser på IT-tempens handlingsplan :)

Advertisements

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till IT-tempen och SKL:s ramverk för utvärdering och utveckling

  1. kentlundgren skriver:

    Är det möjligt att se IT temperaturen för skolor i Lund mätt med IT-tempen?

    • Johanna skriver:

      Hej,
      Du menar någon form av generell sammanställning? I så fall är svaret nope, inte möjligt idag. Vi är mitt i arbetet med självskattningar och handlingsplaner, att testa och se om verktyget håller hela vägen och det är viktigt att poängtera att det är rektors arbetsverktyg, ingen enkät eller utvärdering som summeras och presenteras ”bara så där” – fortsättning följer :) /Johanna

      • kentlundgren skriver:

        Ok. Tack för svar!

        Kan man ändå vara fräck att spekulera kring vad IT-tempen ska fokusera på, dvs vad som egentligen ska utvärderas och mätas? Kommer IT-tempen in på att beskriva och analysera viljan och förmågan att ”dela med sig” av: lektioner, flippat, pedagogiska reflektioner kring att dela etc.

        En mer konkret undran. Kan ni på något annat sätt visa en uppskattning på hur stor andel av lärarna (i Lund, i Sverige) som arbetar med: 1) blogg, 2) flippat klassrum och/eller med 3) omröstningsverktyg som Socrative/Mentimeter/Voto ? (Jag har säkert glömt flera ikt-verktyg, som t ex generell ”appanvändning”, vilka fler?).

        En nästan lika konkret undran: Hur stor andel är med i http://www.digitalaskollyftet.se/ eller något annat nätverk med liknande syfte? Vet ni vad det finns för liknande nätverk/kurser för att lyfta den digitala frågan? Denna blogg och http://publiceramer.se/ ska säkert räknas som liknande nätverk, vilka fler?

        Ni skrev på annan plats att denna blogg inte skulle sammanställa och kategorisera, men är det ändå möjligt att att få en bild av vilka kategorier av olika ikt-verktyg, som syftar att engagera hela klasser, som finns? (en amatörmässig första försök till kategorisering skulle kunna vara: blogg, flippat klassrum, omröstningsverktyg (sistnämnda verktygen är ”appanvändning” som engagerar alla deltagare/elever samtidigt…).

  2. Johanna skriver:

    Oj, det var många frågor och spekulationer :) Det går bra att att kontakta mig direkt så kan jag förklara mer vad IT-tempen är och inte är och vad vi jobbar och inte jobbar med i vårt IKT-team…

  3. Ping: Omvärldsbloggen » Blog Archive » LIKA – it-tempen för skolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s