Bedömning för lärande och digitala verktyg – del 2 (i Lund)

Förra veckan avslutade jag på ett helt perfekt sätt – med ett litet besök på 6-9 skolan Fäladsgården i Lund. Underbart att komma in på ett personalrum och mötas av fredagsfniss och skratt! Jag träffade skolans två rektorer, Håkan Wollmark och Viveca Dahl och en lärare, Helén Nyrén som också är s.k. samtalsledare i sitt arbetslag när det gäller arbetet med ”BFL”.

Jag var där för att höra lite kring hur de arbetar med just BFL och digitala verktyg och gick därifrån glad och inspirerad, för det var så tydligt hur enkla verktyg verkligen hjälper till att synliggöra lärandet både för lärare och elever!

Bild

På Fäladsgården har man valt att lägga upp en ”BFL-sida” på webben för varje arbetslag. Samtalsledaren ansvarar för denna sida och där finns bl.a. information om samtalsmodellen man använder sig av och inspirationsmaterial inför varje träff. Det finns också länkar till respektive lärares egna reflektionssidor och här får lärarna själva välja om de vill att sidan ska vara öppen enbart för kollegorna på skolan eller för hela världen.

Vi pratar en stund om just dessa reflektionssidor och vad de har inneburit för kollegorna. Hur det t.ex. tydligt leder arbetet framåt på ett effektivt och bra sätt som inte varit möjligt utan digitala verktyg, hur klassrummen öppnas upp och varje lärares arbete och tankar synliggörs. Man arbetar egentligen helt enkelt så som man vill arbeta med eleverna – skapar delaktighet, öppenhet och ytor för kamrat/kollegierespons!

När det gäller eleverna så är ett viktigt redskap ”delade dokument”, att direkt i ett dokument kunna ge och få respons både lärare-elev och elev-elev. Helén berättar att hon då också använder ändringshistoriken en del för att se när och vilka elever som varit aktiva på olika sätt. Att arbeta med delade dokument tycker alla tre tydliggör hela lärandeprocessen på ett enkelt sätt.

Sen finns det en hel del andra digitala verktyg som lärarna använder, enkäter och formulär, mentometrar, appen names in a hat, padlets m.m. Allt för att synliggöra lärandet och för att enkelt kunna följa upp hur eleverna uppfattat arbetet. En digital anslagstavla som padlet är ett steg i processen att bli bra på kamratrespons. Det spelar ingen roll om man skriver långa anslag eller korta, om man stavar rätt eller inte – alla eleverna är närvarande på anslagstavlan och på något sätt verkar detta som ett enklare steg för eleverna att ta än att räcka upp handen eller skriva på annat sätt.

Man använder sig också av film på olika sätt t.ex. när ett arbete ska presenteras eller för att spela in en redovisning för att senare kunna ge feed back kring den och också som förberedande inför lektion (flipped classroom).

Fäladsgården är en skola som kommit långt när det gäller att integrera IT och alla tre konstaterar att det finns en vana bland både lärare och elever att arbeta digitalt. Det har på många sätt blivit en självklar del i planering och lärandesituation. Härligt att höra!

Tack för en trevlig stund och för att ni tog er tid, Helén, Håkan och Viveca!

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Digitala verktyg, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bedömning för lärande och digitala verktyg – del 2 (i Lund)

  1. kentlundgren skriver:

    Kul att läsa om hur det är möjligt att använd verktyg som, flippat, enkäter, formulär och mentimeter (?). Allt för att, som ni skriver, synliggöra lärandet. Padlet, http://padlet.com/ , var en ny bekantskap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s