Storybird hos Fågelkvittrarna

Tidig tisdagmorgon och jag smyger in i klass 2b, Fågelkvittrarna, på Fågelskolan i Lund. När jag kommer lyssnar eleverna på LasseMaja under tiden som Linda, en av klassens pedagoger, förbereder datorerna som ska användas. Förbereder som i startar dem för att se att de går igång som de ska. Just nu är man nämligen mitt inne i en ominstallationsperiod och det har varit lite si och så med hur de känner för att fungera, de där burkarna. Men Linda är hur lugn som helst och eleverna likaså. De vet att det inte är någon idé att stressa och bli otålig när det gäller datorer, det har man pratat en hel del om.

20131112_090330När LasseMaja avsnittet är färdiglyssnat, börjar lektionen där eleverna ska få jobba med berättelser i programmet Storybird. Linda drar igång projektorn och allra först kikar vi tillsammans på en berättelse som en pojke i klassen skrivit och inte kunnat sluta skriva på, berättar han. Vi tittar på bilderna, eleverna får turas om att läsa berättelsen högt. I början beskrivs en familj och det visar sig att författaren använt namn på en klasskompis och hans familj när han namngett några av familjemedlemmarna, så därför hade han, innan Linda visar berättelsen, frågat kompisen om det var ok, eftersom han ju hittat på en hel del runt familjen i berättelsen. Linda lyfter upp och förstärker det positiva och rätta i att fråga om lov – en så bra och så viktig diskussion att ha med eleverna (upphovsrätt, PuL – rubbet) och som här ju fallit sig helt naturligt för eleven. Suveränt!

20131112_093706Sen är det dags att börja arbeta. Linda delar ut datorer och iPads till eleverna och de räcker nästan så att alla får varsin. Några får samsas. Det råder lugn och ro, trots att alla inte kan logga in, trots att det blir problem med att få till bilderna som man vill. Jag märker tydligt det samarbete som sker eleverna emellan. De frågar varandra om hjälp, de diskuterar och klurar på allt från 20131112_093620vilket lösenord det var till hur programmet fungerar eller ord stavas. Det här handlar om så mycket mer än bara teknik eller bara svenska. Igen får jag bevisat att här blir fler elever synliga och det bekräftar Linda när vi pratar lite kort efter lektionen också. Någon som har svårare för stavning är en fena på att klura ut hur programmet fungerar och ge bra tips till sina klasskompisar. Överhuvudtaget så samarbetar man mycket, man läser varandras berättelser och man hjälps åt. Alla lär av varandra, vuxna som barn. Lärandet synliggörs. Precis som det ska vara!

Stort tack för att jag fick komma och hälsa på, Linda! Underbart inspirerande!

Just det – klassen har en blogg som de startade när de började 1:an. Här finns den: Fågelkvittrarna

Efter att jag varit på klassrumsbesöket stannade jag på skolan för att träffa områdets rektorer och ha arbetsmöte kring IT-tempen. Lika givande det.  Needless to say – det var en härlig tisdagsförmiddag på jobbet :)

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Digitala verktyg, På gång i Lund, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s