IKT som motivationshöjare?

Vi kan se det framför oss, rubrikerna: ”Krisläge när det gäller svenska elevers läsförståelse!”, ”Boken är död – länge leve boken” – eller?? Står kampen såhär i början av 2010-talet mellan trycksvärta och digitalisering? Eller går det att kombinera?

Med regeringens läslyft som de presenterade i höstas sedan (läs mer exemeplvis här) och med de senaste veckornas debatt om PISA-resultaten i färskt minne känns det som om lundaläraren Cecilia Landgrens artikel inte kunde träffa mer mitt i prick!

Cecilia är svensklärare på gymnasieskolan Spyken i Lund och har skrivit en utvecklingsartikel om hur IKT i svenskundervisningen ökade elevernas motivation. Hon har låtit eleverna läsa romaner och sedan spela in en kortfilmer baserade på böckernas handlingar i grupp. – Resultatet hänger tydligt ihop med forskningsunderlag kring 1-1-pedagogiken som jag har hittat, säger Cecilia.

Läs en intervju med Cecilia och hennes artikel på Skolportens webbsida. 

Nu när du klickat dig in och läst intervju och artikel (för det har du väl?) kommer kanske nästa fråga: vad är en utvecklingsartikel egentligen?

Jo, lärare som jobbar inom utbildningsförvaltningen i Lund (på någon utav de kommunala gymnasieskolorna, inom Vuxenutbildningen, på ISLK eller Modersmålscentrum) har möjlighet att dokumentera sitt utvecklingsarbete genom att skriva en utvecklingsartikel. Artiklarna är en del av Skolportens artikelserie och syftar till att stärka skolutveckling och stärka pedagoger i skolan. Lärare vars artiklar publiceras på Skolporten får ett ekonomiskt stimulansbidrag (om 10 0000 kr). Ersättning utgår också till den som väljs ut som granskare av en artikel. Är du intresserad av att skriva? ta kontakt med mig (hanna.ericsson@lund.se el 046-359 41 01) så ska jag försöka hjälpa dig att komma igång.

Ååååå så sista frågan då: Vem är då jag som skriver detta inlägg? Jag, Hanna Ericsson, är utvecklingsledare på Utbildningsförvaltningen och sitter på utbildningskansliet. När utvecklingsfrågor och IKT knyts ihop på detta braiga sätt kunde jag inte låta bli att be om att få ”gästblogga” hos mina kollegor i IKT-teamet :-)

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.