Grej of the day på #SETT2015

Vi var också och lyssnade på Micke Hermansson som ”uppfann” Grej of the day med sina elever för några år sedan. Nu har det spridit sig som en löpeld i landet och många barn får varje dag en grej till livs.

Micke berättade med inlevelse om hur hans elever älskar GOTD och att de till och med kommer när de är sjuka, bara de får vara med på GOTD så kan de gå hem sedan.

GOTD kan handla om precis vad som helst, från delfiner till prinsesstårta, från buxbomsklot till Pytagoras. Inget sammanhang behövs, bara 10 minuters snabb lektion med något nytt. Eleverna har ett häfte där de skriver lite stödord, gör en bild och sammanfattar dagens grej. Micke lägger ung 20 minuters förberedelsetid på varje grej, som bottnar i berättartradition och några bilder i en Power Point Presentation. Varje dag får eleverna också en ledtråd till nästa grej. En markering på en världskarta visar var grejerna förekommit, och en på en tidslinje visar vilken tid de berört.

I klassrummet står en klocka som man när man vill kan gå fram och ringa i, om man har hittat ett mönster, en väv, som binder ihop en grej med något annat. Och det är ju egentligen här grejerna börjar betyda något, när man kan binda ihop det med något annat, när man ser det i ett sammanhang.

Egentligen är ju inte detta något revolutionerande nytt, inte heller kan man säga att det är superviktiga förmågor som tränas med Grej of the day. Men det verkar som om elever och lärare tycker att det är jättekul och att det även gör att det blir roligare att lära sig andra saker.

Det finns en facebookgrupp som heter Grej of the day, där drygt 17 000 pedagoger läser och delar med sig av sina PPT:er och sina tankar kring Grej of the day https://www.facebook.com/groups/352555881587993/?fref=ts.
Där kan man hämta massor av material och ställa frågor och få idéer.

Jag kan inte säga att Grej of the day kommer att revolutionera min undervisning, men jag kommer nog definitivt att pröva det.

 

Advertisements
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s