The big five på #SETT2015

”Bildning är det som finns kvar när vi glömt vad vi lärt oss”, sa Ellen Key en gång för längesedan. Kanske är det samma sak med förmågorna. De finns kvar. För livet.

Göran Svanelid har läst Lgr 11 utan och innan och specialiserat sig på förmågorna. Han har spaltat upp dem och benat ut dem och till slut kommit fram till fem förmågor som man kan hitta i alla åldrar och i alla ämnen (i princip). De genomsyrar läroplanerna och är därför bland det viktigaste vi har att förhålla oss till. Han kallade dem för ”The Big Five” i en artikel i Pedagogiska magasinet 2011. Artikeln är fortfarande läsvärd trots att han har ändrat lite sedan den skrevs, och du hittar den här: Lägg krutet på the big five.

Big_Five_Game

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license. Vasylysk

Så här sammanfattar jag det:

Analysförmåga

  • Att beskriva och förklara samband
  • Att göra jämförande analyser, sortera och gruppera
  • Att uppfatta orsaker och konsekvenser av, samt att hitta lösningar
  • Att kunna växla mellan olika perspektiv, föra nyanserade resonemang (å ena sidan… – å andra sidan…)

Kommunikativ förmåga

  • Att resonera, diskutera, motivera, argumentera
  • Att framföra och bemöta åsikter
  • Att samtala, berätta, formulera och besvara frågor
  • Att resonera och redovisa

Begreppslig förmåga

  • Att förstå innebörden av begreppen
  • Att relatera begreppen till varandra och använda dem i olika sammanhang

Procedurförmåga /Informationshanteringsförmåga

  • Att söka, samla, strukturera, värdera och kritiskt granska information
  • Att skilja mellan fakta och värderingar samt att avgöra källors användbarhet och trovärdighet
  • Att dokumentera undersökningar, labba, planera
  • Att hantera olika verktyg, maskiner, köksredskap och instrument

Metakognitiv förmåga

  • Att tolka, värdera, ha omdöme om, reflektera, avgöra rimlighet, välja mellan olika strategier
  • Att pröva och ompröva samt lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang
  • Att föreslå/överväga alternativa lösningar
  • Att skapa nya idéer och frågor
  • Att formulera och välja mellan olika handlingsalternativ, strategier och metoder
Advertisements
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s