Upphandlingar 2.0 annonserade!

Håll i hatten – nu ligger våra tre upphandlingar ute för hugade leverantörer att lämna anbud på. De har hela sommaren och lite till på sig. I september blir det utvärdering och förhoppningsvis avtalstecknande!

Så vad har då hänt längs vägen här under våren? Vi har haft leverantörsdialoger, vi har haft workshops, vi har arbetat med dokumentation kring användandet av molntjänster och har nu landat i tre stycken nya upphandlingar:

1. Schema/omsorgsschema (för samtliga skolformer)
2. Pedagogisk planering, omdöme/bedömning, uppföljning (gy/vux)
3. Pedagogisk planering, omdöme/bedömning, uppföljning och dokumentation (fsk/grundskola)

Vad har hänt med kraven från förstudien och behovspecifikationerna – hur har de landat nu?

I såväl filmen som dokumentet nedan tydliggör vi det:

Dokument, delar av Behovsspecifikation 0.2: Vad hände med Behovsspec ver 0.2

Stora flertalet av de krav och behov som finns gällande samarbetsytor, dela dokument, material o.s.v. kommer vi att kunna lösa via någon av molntjänsterna Office365 Education eller Google Apps for Education och några av kraven finns med i upphandlingarna som är ute nu.

Vi tror på en gemensam bas (upphandlade system) och sedan på friheten att välja utifrån ett ”smörgåsbord” av digitala tjänster och verktyg, därför kommer verksamheten välja vilken av molntjänsterna man vill arbeta med. På vilken nivå det valet kommer göras, återkommer vi med, men troligtvis bör beslutet tas skolområdesvis för förskolor och grundskolor, eftersom det finns flera vinster med att använda samma tjänst inom ett område. På Utbildningsförvaltningen blir det antingen ett beslut/skola eller ett övergripande förvaltningsbeslut.

För att kunna ta det här beslutet behöver ni så klart ha på fötterna! Vi kommer därför ordna flera visningar av de olika tjänsterna, ta fram tydliga matriser och informationsmaterial som visar konsekvenser av valen o.s.v. Men det tar vi i höst!

Grov tidsplan:
Pedagogisk planering/bedömning/dokumentation + molntjänst: före sommarlovet 2016 ska allting vara på plats för samtliga förskolor och skolor. Exakt hur vi lägger upp införandet under kommande läsår blir en diskussion med er inom respektive områdesteam och så klart beroende på hur snabbt vi får det tekniska på plats!

Schema/omsorgsschema: schema och frånvaro ska vara klart i december 2015 och för förskolans omsorgsschema någon gång under 2016 (enligt överenskommelse med leverantör och verksamhet).

Nyfikna på upphandlingsunderlagen? De finns här:
Schema/Omsorgschema o Frånvaro/Närvaro
Planering, Dokumentation, Bedömning Förskola/Grundskola
Planering, Bedömning gy/vux

Ett fel har smugit sig in gällande volymen inom förskolan, men den är justerad så att leverantörerna vet vad som gäller (5300 barn, inte 11.000 ;)

Har ni funderingar och frågor – tveka inte att vända er antingen till er IKT-pedagog på området eller till oss i IKT-teamet!

Se även förra kortfilmen om upphandlingen: Upphandling 2.0

Advertisements

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Allmänt, Införande nya lösningar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Upphandlingar 2.0 annonserade!

  1. Ping: Sommarhälsningar från IKT-teamet | Lunds skolors IKT-team

  2. Ping: Tidsplan nya lösningar… | Lunds skolors IKT-team

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s