Tidsplan nya lösningar…

Upphandlingarna

Nu är vi mitt uppe i utvärderingen av inkomna anbud på våra upphandlingar. Upphandlingar som rör tjänster för schema/frånvaro samt pedagogisk planering/bedömning/dokumentation (det som vi idag har Novaschem/Skola24, Unikum och delvis its Learning till). Tjänster som ska kompletteras med ”valbar molntjänst” (O365 Education eller Google Apps for Education). Upphandlingsunderlagen med förklarande film hittar du här.

Sekretess

Sekretess råder och de som är involverade i arbetet att utvärdera, får inte säga någonting om någonting. Inte vilka som lämnat anbud, inte antal, inte hur det går… Inte förrän hela processen är klar och vi tecknat avtal.

Men det vi får lov att berätta om är tidsplanen som den ser ut nu:

  • September: utvärdering
  • Slutet av september/början oktober: beslut och avtal

Och det där med ”valbar molntjänst” då?

Digitala lösningar Lund

Här är stegen följande:

  1. Beslut ska tas om på vilken nivå det ska vara valbart. Om det ska vara respektive förvaltning, skolområde eller enhet som väljer. Beslut tas av styrgrupp med hjälp av diverse underlag som bearbetats i IKT-teamen.
  2. Därefter väljer man (inom förvaltningen, skolområdet eller enheten beroende på beslutet i punkt 1) vilken av de två tjänsterna som ska användas
  3. Målet är att hela beslutsprocessen är klar före nyår.

För att ta fram så bra underlag som möjligt, kommer vi göra studiebesök (där bl.a. kontaktpersoner från Områdesteamen involveras), arbeta tillsammans med it-avdelning och konsulter, rådgöra och diskutera. Vi har skolor som inom ramen för ett ”proof-of-concept” idag testar GAFE och några som under hösten kommer att testa O365. En del funktionalitet i O365 har alla redan, eftersom det är vårt befintliga mailsystem för pedagoger och elever.

Införandet av nya lösningar

Införande av tjänsterna (pedagogisk planering/bedömning/dokumentation) och valbar molntjänst påbörjas så fort allting är klart, de tekniska förutsättningarna på plats och i den mån de olika skolområdena vill implementera tjänsterna. Dock ska allting vara klart inför läsårsstart 2016.

När det gäller införandet arbetar vi i IKT-teamet tillsammans med era Områdesteam och kontaktpersonerna där! Se bl.a. Införande nya lösningar och de olika Områdesflikarna här på bloggen.

Vi lovar att återkomma med mer information så fort vi får lov att ge den ;)

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Införande nya lösningar, På gång i Lund och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s