I väntans tider…

Vi går fortfarande i väntans tider när det gäller resultatet av upphandlingen för gy/vux och det enda vi kan göra just nu är att vänta… Vänta på att förvaltningsrätten säger sitt om den ansökan om överprövning som skickats in.

Vi väntar också på beslutet gällande beslutsnivå för den valbara molntjänsten – om det ska vara upp till varje enskild enhet att välja eller om det ska ligga på skolområdes- eller förvaltningsnivå. Vi hoppas på beslut inom ett par veckor, för att sedan ta nästa steg – beslut kring vilken av molntjänsterna GAFE eller O365 som ska vara huvudspår. Oavsett val kommer vi att ha kvar O365 för e-post, kalender, lagring (OneDrive) och för att hämta Officepaket.

Kan vi inte göra något medan vi väntar?

Jo, självklart! Vi i Lunds skolors IKT-team arbetar tillsammans med Områdesteamen (se fliken Områden) på olika sätt, men alla kan så klart hjälpas åt att förbereda och förankra, diskutera och fundera. Försöka se pusslet av system och it-verktyg och hur de kan användas effektivt och ändamålsenligt! Här en ppt som vi visat i olika sammanhang för att tydliggöra systempusslet: Införande, status, att göra..

Ett smörgåsbord av it-verktyg

Enkelt uttryckt så kommer vi att ha ett smörgåsbord av olika it-tjänster, där några är ”måste” som alla ska använda, några ”valbara” och några ”frivilliga” – men för samtliga gäller så klart att ha koll på att de används på rätt sätt (i förhållande till PuL, upphovsrätt etc.), bl.a. så behöver rektor/förskolechef ha ett register över de bloggar, wikis o.dyl. som används ute i verksamheten (se t.ex. Fäladsgårdens digitala ytor – ett enkelt sätt att ha ett register).

  • Så inventera gärna de ytor ni har (bloggar, wikis etc.) Har ni inte meddelat chefen att ni skapat digitala ytor av olika slag – gör det!

En övergripande rutin för hur det här med registrering och anmälan av användandet av digitala ytor/sociala medier är på gång (väntans tider här med…). Rutiner för att underlätta hanteringen, men samtidigt ha den koll vi behöver ha och följa de regler som finns.

Gemensam, skolövergripande röd tråd – upphandlade system

I den upphandlade tjänsten  (Unikum för gr/fsk och än så länge ? för gy/vux) kommer fokus att vara på pedagogisk planering, bedömning, utvecklingssamtal och för förskolan dokumentation. Det kommer finnas mallar och ”gemensamma minsta nämnare” för den röda trådens skull och det är alltid bra att diskutera hur och varför vi ska arbeta med pedagogisk planering/bedömning och dokumentation, vikten och vinsten med att ha gemensamma mallar osv.

  • Ni som arbetar på grundskolan och idag har era planeringar och bedömningar i its learning, kan börja kika på att skapa dem i Unikum istället. Hur gör man det? Unikum har gott om filmer/manualer på sin hjälp-sida och du kan också vända dig till den som är Unikumansvarig på skolan.

Mer ”pedagogisk frihet” – valbar molntjänst

När det gäller valbar molntjänst – GAFE eller O365 så är det två tjänster som i mångt och mycket har samma funktionalitet och grundtanke – det handlar om att enkelt kunna samarbeta, dela, kommunicera och det finns en mängd olika funktioner och verktyg i respektive tjänst att välja mellan.

  • Oavsett vilket val det blir på just er skola/förskola, så kan ni redan nu googla för att skapa er en bild av vad det är. Under fliken ”Manualer och filmer” har vi samlat några länkar till mer information om respektive tjänst
  • Ni kan också labba och leka med det vi redan har på plats: OneDrive och OneNote – prova er fram, testa att dela dokument, skapa formulär o.s.v.

Här finns ett levande dokument (det revideras allt eftersom) där vi spaltar funktioner i GAFE och O365 och gör en enkel jämförelse: Reviderad! 20151111 Funktionsjämförelse GAFE o O365

Funktionsjmf

Avveckla kurser och projekt i its Learning

Alla kan redan nu påbörja avvecklandet av its Learning, genom att gå igenom de kurser och projekt man skapat och är ägare till.

  • Spara det du tror att du har nytta av längre fram, släng resten (eller låt det bara vara, eftersom det försvinner per automatik när avtalstiden är slut, 2016-06-30).

Vi har tagit fram diverse checklistor som stöd i arbetet – hur man tar till vara på material i kurserna, var och hur man kan spara dem samt en lista över de kurser och projekt som ligger och ”skvalpar” lite, d.v.s som inte är sparade på en specifik skola/förskola.

Allt material och mer utförliga tips på vad vi/ni bör göra hittar du under fliken Införande nya lösningar -> checklistor och lathundar -> t.ex.  Avveckla its Learning och Var sparar jag?

…ja, visst finns det att göra även om vi går i väntans tider fortfarande… ;-)

Annonser

Om Johanna

IKT-samordnare, Lunds skolor. Projektledare Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Utbildad 1-7 lärare med bakgrund i såväl skola som företagsvärld.
Det här inlägget postades i Införande nya lösningar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s